راهاندازی تبلیغات محصول اسپانسری
آمازون پلتفرم کارآمد و فوقالعادهای برای تبلیغ و فروش محصولتان به مشتریان است. تبلیغات محصول اسپانسری یک سیستم تبلیغاتی کلیکی یا PPC است که به شما اجازه میدهد محصولاتتان را در نتایج جستجو به شکل بهتری در معرض دید مشتری قرار دهید. در نسخه دسکتاپ آمازون این تبلیغات در قسمت بالا، کنار، زیر نتایج جستجو و همچنین صفحات توضیح محصول قرار میگیرد.
اما در نسخه موبایل، تبلیغات در زیر نتایج جستجو و صفحات توضیح محصول قرار میگیرد.
اگرچه میتوان توضیحات مفصلی در رابطه با تبلیغات اسپانسری ارائه داد اما در ادامه به سه گام بسیار مهم برای راهاندازی سریع و موثر این نوع تبلیغات اشاره خواهیم نمود:
گام اول: با هدفگیری اتوماتیک آغاز کنید. این کار به آمازون اجازه میدهد تا از الگوریتمهای جستجو قدرتمند خود استفاده نموده و لیستی از کلمات کلیدی متناسب با محصولتان را ارائه دهد. در این بخش هدف این است که با کسب اطلاعات نحوه عملکرد کلمات کلیدی مختلف را به شکل بهتری پیشبینی کنید.
گام دوم: پس از کسب اطلاعاتی که حداقل در طی چند هفته بدست آمده میتوانید کمپین هدفگیری اتوماتیک خود را ارزیابی کرده و ببینید چه کلماتی بهترین عملکرد را داشتهاند. میتوانید کلمات مشخص شده را در یک کمپین با هدفگیری دستی و دلخواه به کار گرفته و تمرکز خود را بر روی بهترین و مرتبطترین کلمات کلیدی معطوف کنید. با استفاده از کمپین دستی و سفارشی میتوانید بید یا پیشنهادات خود را براساس کلمات کلیدی ارائه دهید.
گام سوم: با استفاده از کلمات کلیدی و بیدها باید کمپین دستی خود را تا جایی که میتوانید بهینهتر کنید. اگر احساس میکنید همچنان باید از کلمات کلیدی که عملکرد خوبی نداشتهاند استفاده کنید، میتوانید مقادیر بید بیشتری را امتحان نمایید. بیدهای مختلف به جایگیری تبلیغ در مکانهای متفاوت و در نهایت نتیجهای متفاوت منتهی خواهد شد. بنابراین توصیه میشود به آزمون و خطا ادامه دهید تا بهترین نتیجه را از کلمات کلیدی مورد نظرتان دریافت نمایید.
ابزارهای ثالث مختلفی وجود دارند که به شما کمک میکنند لیست بهینهای از کلمات کلیدی را ایجاد کنید. با رعایت نکاتی که بالاتر گفته شد میتواند کار خود را به سرعت آغاز نموده و روند رو به جلویی را در پیش بگیرید. بدین ترتیب نیازی نیست برای استفاده از سرویسهای ثالث هزینهای پرداخت کنید. برای راه اندازی یک کمپین موثر و بهینه باید اهداف خود را براساس منابعی که در اختیار دارید تنظیم کرده و با آزمون و خطا کلمات کلیدی و مقادر بید متناسب با نیاز خود را مشخص نمایید.
نکته: کلمات کلیدی موثر و با بازدهی مناسب را شناسایی نموده و مطمئن شوید از آنها در صفحه توضیح محصول نیز استفاده شده است. برای مثال اگر کلمه کلیدی "ارگانیک" عملکرد بسیار خوبی دارد باید در عنوان محصول شما نیز به کار رفته باشد.
علاوه بر این، هنگامی که کمپینهای دستی را اجرا میکنید باید نوع تطابق جملات را نیز انتخاب کنید که شامل دو حالت تطابق دقیق و تطابق نسبی میشود. این سیستم در خصوص هر کدام توضیحاتی را به شما ارائه میدهد اما به طور کلی چند نکته را باید به خاطر داشته باشید. اول اینکه حتی اگر حالت تطابق دقیق را انتخاب نمودید نیز نیازی به درج غلطهای املایی رایج نیست. همچنین این حالت نقطه آغازین بسیار مناسبی برای یافتن کلماتی است که عملکرد خوبی دارند و در عین حال بودجه بالایی هم نیاز ندارند. به تدریج میتوانید کار خود را گسترش داده و حالت تطابق نسبی را انتخاب کنید. البته باید توجه داشته باشید که این حالت از تطبیق جملات به سرعت بودجه شما را مصرف خواهند کرد.
تبلیغات بخش Headline Search برای صاحبان برندهای ثبت شده
تبلیغات Headline Search در بالای نتایج جستجو نمایش داده شده و برای اینکه محصولات خود را با نرخ بیشتری در معرض دید مشتری قرار دهید روشی بسیار مناسب محسوب میگردد. کلمات کلیدی که عملکرد خوبی را در کمپینهای محصولات اسپانسری از خود نشان دادهاند نقطه شروع خوبی برای بهرهگیری از این نوع تبلیغات میباشد.
مزیت پروموشنها
پروموشنها شامل تخفیفات لحظهای شگفتانگیز روشی عالی برای افزایش نرخ فروش و در نتیجه بالا رفتن میزان نقد و بررسیهای ثبت شده میباشد. این نوع تخفیفات در صفحه Deal Page که یکی از پربازدیدترین صفحات آمازون محسوب میشود، نمایش داده شده و نه تنها به مشتری کمک میکنند محصول شما را راحتتر پیدا کنند بلکه میزان فروشتان را در بازه زمانی محدودی افزایش میدهد که حتی پس از به پایان رسیدن تخفیف نیز ادامه خواهد یافت. این موضوع برای افزایش رنک شما و کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو حتی چند هفته پس از به پایان رسیدن پروموشن به شما کمک خواهد کرد.
تخفیفات شگفتانگیز لحظهای یا Lightning Deals برای اکثر فروشندگان صرفا از طریق دعوت آمازون قابل دسترس میباشد چرا که تنها زمانی میتوانید این تخفیفات را به کار ببرید که بتوانید آنها را در بخش "see all recommendations" صفحه Seller Central خود ببینید. همچنین اغلب اوقات راهاندازی این نوع از پروموشنها نیازمند پرداخت هزینه نیز هست. برای رویدادهای بزرگی مانند Prime Day و هنگام تعطیلات، تخفیفات شگفتانگیز لحظهای گاهی اوقات به فروش صدها و حتی هزاران عدد از یک محصول خاص در ظرف چند ساعت منجر خواهد شد. از سوی دیگر در بازه زمانی که این تخفیفات را ارائه میدهد مشتریان جدیدی را بدست خواهید آورد که ممکن است حتی پس از به پایان رسیدن پروموشن نیز مجددا از فروشگاه یا محصولات شما بازدید به عمل آورند.
البته توجه داشته باشید که هدف این نیست همواره در پروموشن و تخفیفات چند درصدی به سر ببرید اما اگر هر از گاهی این تخفیفات را ارائه دهید افزایش فروش به صورت دائمی را شاهد خواهید بود. فروشندگانی که برای نخستین بار محصولات خود را در آمازون عرضه میکنند میتوانند از این روش به صورت محسوستری بهره ببرند.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید تخفیفات Lightning Deals در دستههای مختلفی از جمله سلامت و بهداشت شخصی، خانه و آشپزخانه، لوازم الکترونیکی مصرفی، فشن، خوار و بار و غیره اعمال شده و بدین ترتیب مشتریان بیشتری میتوانند محصولات شما را پیدا کنند که این امر در آینده به فروش بیشتر شما منجر خواهد شد.
مدیریت ترافیک خارجی
بسیاری از برندها ترافیک خارجی را به طور کلی کنار گذاشتهاند و یا تمامی کانالهای خارجی را به فروشگاه آنلاین خود اختصاص دادهاند. اگرچه انتقال ترافیک به وبسایتتان با استفاده از تبلیغات بدون شک ارزشمند خواهد بود اما همین تاکتیک را میتوانید برای لیست محصولاتتان در آمازون نیز به کار ببرید.
باید بررسی کنید کدام یک از کانالهای خارجی برای انتقال ترافیک به آمازون مناسب هستند برای مثال بلاگرها، ویلاگرها(مانند یوتیوبرها) و سایر اینفلوئنسرها معمولا برای انتقال ترافیک به آمازون تمایل زیادی دارند چرا که به ازای هر خریدی که مشتری با استفاده از لینک سفارشی آنها انجام دهد پورسانت دریافت خواهند نمود. آمازون در این رابطه دو طرح Amazon Associates و Amazon Influencer را ارائه میکند. اکثر بلاگرها با Amazon Associates آشنایی دارند. اما Amazon Influencer جدید بوده و به طور ویژه برای اینفلوئنسرهای فعال در شبکههای اجتماعی که مخاطبین زیادی دارند توسعه یافته است. چه صاحب برند باشید و چه یک فروشنده در آمازون، هر دو برنامه در دراز مدت به عملکرد بهتر کسب و کار شما کمک خواهند کرد. به علاوه شما میتوانید با ایجاد کدهای تخفیف آنها را در جاهای دیگری مانند کانالهای شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید تا کاربران برای خرید به صفحه محصول شما مراجعه کنند. همچنین با این کار شانس اینکه از نقدهای مثبت و بررسی محصول برخوردار شوید نیز وجود دارد.